Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 171 επισκέπτες και κανένα μέλος
Διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων
Μια περιήγηση στην γαστρονομία της αρχαίας Ελλάδας-Διατροφή των προγόνων μας από την «μάνα Γη» και?. ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
Μητροπούλου Δώρα, ΠΕ04.02 dm30706@gmail.com
Μαρούγκας Γεώργιος, ΠΕ04.01 gmarugas@gmail.com
Σχολείο: 2ο Γυμνάσιο Λέρου.
Τάξεις, Τμήματα: Β΄ και Γ΄ Γυμνάσιου, Β1,Β2,Γ1
Πόλη: Λακκί-Λέρος, Δωδεκάνησα.
Περίληψη
Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με την διατροφή των αρχαίων Ελλήνων, να αναφέρουμε δηλαδή τις τροφές της αρχαιότητας, διάφορες συνταγές τους, τα εδέσματα που ήταν σε προτίμηση, τους τόπους που φημίζονταν για τα κρασιά και τα φρούτα τους.
Οι μαθητές μέσα από τις θεματικές ενότητες και με αφετηρία τα ιστορικά κείμενα θα προσεγγίσουν την διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων, ανάλογα με την πόλη τους, τον πολιτισμό τους, τους θεσμούς τους.
Η εξέλιξη του προγράμματος μας
Σκοπός του προγράμματος μας είναι να πληροφορηθούμε τις διατροφικές συνήθειες των προγόνων μας, ποιες συνήθειες έχουν διατηρηθεί στην νεώτερη Ελλάδα, την αξιοποίηση των προϊόντων της «μάνας Γης» και την διατροφή των αθλητών της Αρχαίας Ελλάδας.
Για τον καλύτερο σχεδιασμό του προγράμματος μας, χωρίσαμε τους μαθητές σε ομάδες, ζητήθηκε από τις ομάδες να δημιουργήσουν ερωτήματα που προκύπτουν από τον τίτλο και κάθε ομάδα να δουλέψει πάνω σε αυτές.
Μερικά από τα ερωτήματα που έθεσαν οι ομάδες είναι: Τι έτρωγαν οι Αρχαίοι Έλληνες; Τι καλλιεργούσαν; Τι έπιναν; Πως έτρωγαν; Ποιες διατροφικές συνήθειες διατηρούμε στις μέρες μας; Ποιες συνταγές βρίσκουμε σε ιστορικά κείμενα; Ποια ήταν η διατροφή των αθλητών; Πυθαγόρεια διατροφή; Ιπποκράτεια διατροφή; Να αναζητηθούν εκφράσεις στα αρχαία ελληνικά σε σχέση με την διατροφή; Εικόνες αγγεία σε σχέση με την διατροφή των αρχαίων ελλήνων;
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: περιβαλλοντική εκπαίδευση, Διατροφή, Αρχαία Ελλάδα.
Στόχοι
Γνωστικοί
1. Να μάθουν οι μαθητές για την διατροφή των αρχαίων Ελλήνων.
2. Να συνηθίζουν εκφράσεις στα αρχαία ελληνικά που έχουν σχέση με την διατροφή.
3. Να ενημερωθούν για τις ιδιαιτερότητες της ιπποκράτειος και πυθαγόρειας διατροφή.
4. Να έρθουν σε επαφή με εικόνες-αγγεία σε σχέση με την διατροφή των αρχαίων.
Συναισθηματικοί
1. Να σέβονται τις απόψεις όλων και να μάθουν να λειτουργούν μέσα σε ομάδες.
2. Να έχουν μια θετική στάση απέναντι στη υλοποίηση σχολικών προγραμμάτων.
3. Να εκτιμούν, να αγαπούν, να φροντίζουν για τη ποιότητα ζωής μέσω της διατροφής, παίρνοντας ως παράδειγμα τους αρχαίους έλληνες.
Ψυχοκινητικοί
1. Να εξοικειωθούν με το χειρισμό των μέσων σύγχρονης τεχνολογίας, όπως είναι η δημιουργία poster(αφίσας) μέσω προγράμματος στο υπολογιστή.
2. Να αναπτύξουν δεξιότητες στη συλλογή υλικού με βάση τους στόχους που έχουν θέση, σε συνεργασία και ανεκτικότητα δημιουργώντας τις κατάλληλες διαπροσωπικές σχέσεις.
3. Να καλλιεργήσουν υπεύθυνη στάση και μεθοδικότητα μέσω των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο και αναλαμβάνοντας δράση και πρωτοβουλίες να εμπλουτίσουν το σχεδιασμό του όλου προγράμματος.
Δραστηριότητες
Επισκεφτήκαμε την βιβλιοθήκη με σκοπό την αναζήτηση βιβλίων, περιοδικών, εγκυκλοπαιδειών και ότι άλλο ενημερωτικό υλικό είχε σχέση με τη διατροφή των αρχαίων ελλήνων.
Επίσης επισκεφτήκαμε το εργαστήριο πληροφορικής για αναζήτηση πληροφοριών μέσω του διαδικτύου και δημιουργίας αφίσας μέσω ενός προγράμματος του υπολογιστή .
Συμμετείχαμε στη δεντροφύτευση που οργάνωσε ο δήμος μαζί με άλλους φορείς.
Παρασκευή αρχαιοελληνικής σαλάτας.
Πεδία σύνδεσης με το αναλυτικό πρόγραμμα.
Ιστορία, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Χημεία
Εκπαιδευτικές επισκέψεις
Το σχολείο μας πραγματοποίησε μονοήμερη σχολική εκδρομή στο Ασκληπιείο της Κω.
Κατασκευή αφίσας(poster) μέσω του λογισμικού PosterGenius. Η χρήση του βοήθησε στην εξοικείωση με τις ΤΠΕ, στην ανάπτυξη της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της αισθητικής των μαθητών.
Διδακτική επίσκεψη σε τοπικό μαγαζί με βιολογικά προϊόντα. Με σκοπό την αναζήτηση τροφών που χρησιμοποιούνται μέχρι και τη σημερινή εποχή, ώστε να γίνει η σύνδεση από την διατροφή των αρχαίων ελλήνων και τη «μάνα Γη» στη σημερινή εποχή με σκοπό την υιοθέτηση μέρους αυτής.
Συμπεράσματα προτάσεις
Καθώς το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης εξελισσόταν και μέχρι να ολοκληρωθεί δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά του σχολείου να γνωρίσουν τις διατροφικές συνήθειες των αρχαίων ελλήνων. Οι μαθητές εργάστηκαν ομαδικά και καλλιέργησαν τη συνεργασία. Κατανόησαν τις δυνατότητες που προσφέρουν τα περιβαλλοντικά προγράμματα. Ασκήθηκαν στη συλλογή πληροφοριών, στη σύνθεση και παρουσίαση τους. Τα περιβαλλοντικά προγράμματα δίνουν την δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να φύγει από τα στενά όρια μιας τάξη να αναπτύξει σύγχρονες παιδαγωγικές τεχνικές με έμφαση στη βιωματική δράση.
Βιβλιογραφία
1. Τερκεσίδου Λένα (2003) «Η χρυσή διατροφή των αρχαίων Ολυμπιονικών», (εκδ. Καστανιώτη).
2. Andrew Dalby (2000) «Σειρήνια δείπνα», (Πανεπ.εκδόσεις Κρήτης).
3. Ρηγάτος Γ. Α. , (2010) «Η διατροφική παράδοση στην Ελλάδα», (εκδ. ΒήταMedical Arts).
4. Τσεκουράκης Δαμιανός (2008) «Η Δίαιτα στον Ιπποκράτη», (εκδ. Παπαζήση).
5. ChadwickJohn(1999) «Ο Μυκηναϊκός κόσμος», (εκδ. Gutenberg).
6. Αθηναίος ο Ναυκρατίτης (χ.χ) Τα συμπόσια των αρχαίων Ελλήνων, οι Δειπνοσοφισταί , εκδ. ΔΟΛ 2012
7. Μότσιας Μ(1982), Τι έτρωγαν οι αρχαίοι Έλληνες-Περί εδεσμάτων των αρχαίων ελλήνων.
Ιστογραφία
http://netnews.eu/η-διατροφή-των-αρχαίων-ελλήνων/
https://historyofgreekfood.wordpress.com/2010/12/03/